vrijdag 17 maart 2017


Heb jij wel genoeg lucht?

Vandaag gaf ik de cursus Intuïtief Tekenen de Elementen. Mijn cursist ging vandaag voelen en tekenen wat het element Lucht voor haar is.

En ik vroeg haar gelijk bij het begin: Heb je genoeg lucht? Jazeker zei ze volmondig! Ook al rook ik, ik heb genoeg lucht!

Fijn! Houden zo!

We gingen aan de slag met een korte meditatie en daarna tekenen met bijenwas krijt op een groot tekenvel. Het was lastig om uit je hoofd te gaan en naar je gevoel en je adem. Ze kreeg er hoofdpijn van en een rare keel. Ze vond het ook heel lastig om bewust door haar neus te ademen, ze kreeg het er benauwd van. De tekening ging verder goed, maar er was even een aarzeling: Wat ga ik dan tekenen? Ik zag niets in de meditatie, geen kleuren, geen gevoel..

Maakt niet uit, bij mij is alles goed wat je tekent.

Zo fijn dat intuïtief tekenen.. alles mag, alles is goed… heerlijk!

Daarna de tweede meditatie… nu gingen we onze hele longen gebruiken met ademen en weer duidelijk door de neus in en uit door de mond. Frisse lucht en energie naar binnen en alles wat niet nodig is naar buiten.

En weer tekenen met krijt… het werd al een beetje anders.. de tekening, het bewust worden van de adem… En ze merkte dat er geen hoofdpijn meer was en dat ze best heel oppervlakkig en bovenin haar lijf ademde. Vertelde dat ze ook ’s nachts wel eens wakker wordt van een benauwd gevoel.. van een droom? Komt het door het roken?

De laatste meditatie en een nieuw vel voor de krijtjes.

O boy.. we ademen in onze hele romp, met hand op de buik en voelen onze buik opbollen. De wind en frisse lucht rolden door ons lijf en voorzien al onze vaten, ledematen van lucht en zuurstof. Wat een opluchting! En weer aan de slag met de krijtjes… wat een verbazing…

Ik teken iets heel anders!

Waren het bij de eerste twee tekeningen statige en rechtlijnige vlakken, de laatste tekening had wat los gemaakt! Zwierend over het vel, luchtige kleuren en slingers, aanwezige kleuren en het vel had veel wit, lucht, tussen de kleuren!

Hoe voelde dit? Ja heerlijk! Lekker los en vrij! Ik kan wel dieper ademen en mezelf van zuurstof voorzien..

En wat er dan loskomt!

De eerst tekening was qua kleur heel zacht, maar het hele vel vol, de tweede al wat meer aanwezig maar ook nog heel dicht en vast gekleurd. Een heel verschil met de laatste.

Dat kan lucht met je doen!

Het gaat stromen, het is noodzakelijk om in beweging te komen en te zijn. Al zit je op je stoel, je flow komt er gelijk en wil met je aan de slag. Dingen door jou heen laten ontstaan!

Hoe adem jij? Ik ben er erg nieuwsgierig naar!

Laat je het me weten?



Esther Foppen – Tekenen en meer

Ik ben moeder, kunstenaar en creatief, intuïtief coach. Ik word ontzettend blij van mijn B(l)oeiende Leven, mijn werk, het verschil dat mensen ervaren als ze een coach sessie of cursus hebben gedaan met daarvoor.  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten