dinsdag 8 december 2015

Wat brengt koken met kleur jou...

Een blog schrijven als gastblogger voor Carolien.. Ik denk: leuk, ik geef me op! Want ik vind het leuk om stukjes te schrijven en mijn ideeën te delen. Ik vind dat heel interessant, omdat ik daar weer van leer voor mijn werk. Als creatief coach begeleid ik mensen bij het bewust worden van hun onbewuste door creatieve oefeningen.

Jezelf creatief uiten, is heel belangrijk voor ons mensen.
Dat hoeft niet perse als knutselkoningin of schilderstalent! Creatief zijn is jezelf toestaan iets anders te doen dan daarvoor en hiervan de meerwaarde van zien en merken. Vooral merken! Iedere dag hetzelfde doen, eten en zien stompt mensen af. Dus als je eens iets in een andere volgorde doet dan je gewoon bent, worden er andere delen van je hersenen en je gevoel aangesproken en dit brengt het tevredenheidsgevoel naar boven.

Creatief zijn met eten koken en vooral veel verschillende kleuren en texturen op je bord brengt jou naar een gemakkelijker en gelukkiger leven!Kleur heeft heel veel te maken met mijn werk als creatief coach, dat zul je begrijpen. De uitwerking van kleur is inmiddels wel bewezen. Je wordt nu eenmaal vrolijk van geel en oranje. Echt? ; hoor ik je denken, ik haat geel, dus die vlieger gaat niet op! Tja…dan is er iets een beetje aan de hand met jouw ‘gele gebied’ in je leven.

De 7 hoofdkleuren, de regenboogkleuren hebben iets over jou te vertellen.
Als jij best veel behoefte hebt aan rust en ruimte zul je je prettig voelen bij groen en blauw. En mijd je rood.. Interessant om dan eens in gesprek te gaan over waarom jij rood nu niet zo prettig vind. Gelukkig ondervinden de meeste mensen geen hinder van kleur bij hun eten. Een tomaat is lekker of minder lekker, ondanks dat je rood misschien een nare kleur vindt. Je hebt geaccepteerd dat de tomaat rood is en je gevoel bij rood laat je achterwege. Rood is in dit geval je basiskleur. Het staat voor jouw fundament, jouw oergevoel, jouw thuis bij jezelf maar ook bij je familie. Houdt je niet zoveel van rood en denk je dat er iets een beetje mis kan zijn met jouw ‘rode gebied’ dan kun je heel gemakkelijk al eens wat meer rood aan je eten toevoegen. Het werkt helend en is zo heel simpel.

Daarnaast is bijvoorbeeld oranje de kleur van je huid.
Hoe jij denkt en vooral hoe voor jou de kleur oranje voelt, zegt een heleboel! Die interactie heb je natuurlijk ook met eten. Ons lijf reageert dus sterk op eten, kleur en gevoel! De recepten en tips van Carolien. De blogs van andere auteurs zijn zo inspirerend. Maar de zaadjes zijn geplant, wat wil ik anders doen en hoe blijf ik creatief? Door deze recepten en blogs dus!

Ik hou erg van blauw en heb rood nooit zo geweldig gevonden…
Na wat onderzoek in mijn rode gebied, ben ik de kleur gaan waarderen en laat ik nou heel veel rood eten!

Gastblogger & auteur Esther Foppen,1497935_466996176739331_724805241_o
Bekijk meer van Esther via:
kennismakingsfilm Esther of www.estherfoppen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten