zondag 12 januari 2020

Ontkersten whiehoe!









Vandaag is ook weer zo'n dag die tussen de tijd valt.
Hier staat hij in het teken van voetbal, de Wintercup om precies te zijn.
Verder is het wel klaar met de kerstversiering, dus de weinige spullen die ik had hangen/staan kunnen weer opgeborgen worden en de garage in.
Ik had de kerstmood niet zo heel erg dit jaar.
Het is meestal ook  alweer zover voor ik er erg in heb.
En dit jaar was er ook geen bezoek bij ons, we waren 2 dagen met eten onder de pannen.
Ik merk ook dat het verandert voor mezelf.
Ik doe veel meer wat ik zelf wil en dat is echt wel gezelligheid met kaarsjes aan.
En het kerstontbijt vind ik ook altijd leuk en gezellig met de Top2000 op de achtergrond.
M'n kind riep dat hij het niet zo kerstgevoel had eigenlijk.
En dat lag aan dat het buiten zo warm was vond hij.
Met Kerst hoort het koud te zijn.

Hoe het 'heurt' is wel een dingetje overal.
Zei ik al in mijn vorige blog van afgelopen vrijdag dat het echt niets uitmaakt hoe je Kerst viert, zolang je het maar op jouw manier doet. Die voor jou goed voelt en fijn is.
Ik zie om me heen toch nog veel zo hoort het of we doen dat omdat we het altijd zo doen.
Tradities en rituelen zijn mooi, ik ben echt fan.
Het is een mooie manier om een diepere betekenis te geven aan bepaalde gebeurtenissen maar ook aan het leven van alledag.
Zo trek ik elke dag een kaartje (wel 3, ik heb 3 favoriete decks) schrijf ik bijna elke dag in mijn dagboek en afstemdagboek en teken ik daarbij of in mijn aparte boekje hiervoor. Het lukt me ook vaak niet. Ik merk dat ik dan de dag rommeliger begin.
Maar soms zit het in de weg, mijn eigen ritueel en gebeurt het niet.
Ik ga er flexibel mee om, maar ik merk wel dat ik mijn rituelen standvastiger wil doen.
Ik heb er meer baat bij als ik dat doe.

De rituelen en tradities mogen meegroeien met de tijd en vooral met de mensen die ze uitvoeren en in stand houden.
En dat is prima.
Soms heb je een traditie of ritueel dat niet meer past.
Dan mag je daar ook klaar mee zijn en ze niet volhouden omdat het zo 'heurt'.
Het doen om het doen is nooit de bedoeling.
En het is zeker niet de achterliggende gedachte.
Het wordt dan een lege handeling.
Zonder betekenis.
Zonder liefde.
En dat is vooral niet wat je in je leven wilt.
Wanneer je iets doet, doe het dan omdat het betekenis heeft voor jou persoonlijk.
En niet omdat je het voor een ander doet.
Wanneer de ander lief hebt en je doet diegene er een plezier mee.
Dat is absoluut iets anders, maar heeft ook zijn grenzen.
Maar laat jij je leven bepalen door te doen wat anderen verwachten, terwijl
je er zelf op leegloopt, dan is er echt ruimte voor verbetering.

Ik heb een mooie oefening om het jaar goed af te sluiten en het nieuwe decennium goed te starten. (vraag 'm gratis aan..!)
Een mooi ritueel dat ik zelf altijd in de laatste dagen van het jaar doe.
Net als mijn werkplanning, dromen en doelen.
Stilstaan en dankbaar zijn bij wat het afgelopen jaar me heeft gebracht.
Wat ik heb geleerd en waar ik nu sta.
En uiteraard wat ik graag meer zou willen in het nieuwe jaar.
Dit doe ik allemaal intuitief voor het nieuwe jaar.
Vaak maak ik er een tekening van die ik ergens ophang waar ik 'm regelmatig tegenkom als stok achter de deur.
Uiteraard is het niet in beton gegoten, maar een richting, een doel is heel fijn om te hebben.
Anders ben je aan het 'overleven'.
Stel jezelf een doel. Al is het maar voor die week.
Het hoeft niet groots.
Maar is het groot, ook prima!
Hak het in kleine behapbare stukjes en start zo gauw je kunt.
Je voelt je echt een stuk fijner als je zo met kleine stapjes dichterbij je doel komt.
En je bent bezig met iets wat je leuk vind, al zullen er ook stapjes zijn die eng zijn of minder tof.
Het hoort bij het leven.

Zoals onze koning al zei: focus niet te veel op het gelukkig zijn en het alleen maar streven naar geluk.
Je kunt elke dag van de week een geluksmomentje hebben, als je ze maar ziet.
Weet waar te kijken en zien dat het in kleine dingen zit.
Dat is al geluk.
Het is verder een modewoord, net als je passie leven. Hysterisch zou ik er van worden.
Het mag kleiner allemaal.
En elke dag zijn er heel veel 'gewoon tevreden'- momentjes of 'mwah'- momentjes.
Ook 'echt niet leuk' momentjes.
Het leven is niet alleen maar leuk.
Maar focus op de kleine en heel veel wel leuk, gewoon tevreden momentjes en als je dan terug kijkt op je leven, weet ik zeker dat je jezelf een gelukkig mens kunt noemen.


Wil je hier op reageren? Leuk!
Ik zie je reactie tegemoet!

Welkom alle nieuwe lezers van deze Inspiratiemail. Cool dat je er bent en geïnspireerd wil worden!

Maandagmorgen om 10:00 uur Facebook Live als ik zin heb en al wakker ben :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten